פסיכולוגיה חברתית
איך מנהיגים מצליחים יכולים ליישם פסיכולוגיה להצלחה עסקית


אופן השפעת הפסיכולוגיה על הצלחה עסקית בעידן המודרני
היכולת לנצל את עקרונות הפסיכולוגיה בתהליכים עסקיים הפכה לכלי מרכזי למנהיגים שמעוניינים לקדם את הארגונים שלהם להצלחה מתמשכת. בעשור האחרון, הבחינו מנהיגים בכל הענפים במתח בין ההיבטים הרגשיים והמקצועיים של צוותיהם, ובכך גילו כי ההבנה של המניעים והצרכים של העובדים והלקוחות מסייעת בהשגת תוצאות חיוביות. במאמר זה נדון בדרכים שבהן מנהיגים מצליחים יכולים ליישם אסטרטגיות פסיכולוגיות שונות כדי להביא לצמיחה עסקית ולתוצאות מצוינות.
1. יצירת קשרים אמיצים עם עובדים ולקוחות
אמון הוא בגדר עקרון מרכזי בפסיכולוגיה. מנהיגים שמצליחים לבנות קשרים אמיתיים עם הצוות והלקוחות שלהם לא רק משפרים את הביצועים הארגוניים אלא גם מגבירים את התחושה של מחויבות והזדהות עם המטרות של הארגון. מחקר שפורסם על ידי Gallup אמצע שהעובדים מראים מעורבות גבוהה יותר (60% מהעובדים) כאשר הם חשים אמון מצד המנהיגות.
כדוגמה לכך, מנכ"ל משרד פרסום השכיל לאמץ גישה שקופה ופתוחה. הוא הסכים לכלול את העובדים בתהליכי קבלת ההחלטות, מה שיצר תחושה של שיתוף ומשמעותיות רבה יותר בעבודתם. התוצאה הייתה עלייה של 25% במעורבות העובדים, תוך ירידה משמעותית בשיעור התחלופה.
2. התמקדות בהבנת הצרכים של העובדים
מנהיגים מצטיינים הם אלו שמניחים דגש על זיהוי הצרכים של העובדים שלהם, מה שמוביל לייעול תהליכי העבודה ולהפחתת מתחים. תיאוריית הצרכים של מאסלו מדגישה את הצורך להבין את הצרכים הבסיסיים של העובדים, ובפרט את התחושת הביטחון התעסוקתי והאפשרויות להתפתחות מקצועית. כאשר עובדים מרגישים שהצרכים הללו מקבלים מענה, הם מוכנים להשקיע יותר בעבודתם.
למשל, מחקר שנערך על ידי Harvard Business Review מצא כי חברות שהשקיעו במשאבים לפיתוח מקצועי נהנו מעלייה של 34% בהכנסות. השקעה זו לא נוגעת רק לתחום הכספי אלא גם לרווחת העובדים, מה שיכול להוביל לתוצאות עסקיות חיוביות.
3. הטמעת פסיכולוגיה חיובית במקום העבודה
קום של פסיכולוגיה חיובית עוסק בהקדשת תשומת לב לתכונות חיוביות כגון אופטימיות, אמונה עצמית וחוסן נפשי. מנהיגים שמעודדים תרבות של פסיכולוגיה חיובית בעסקיהם תורמים לאווירה ארגונית משופרת ולחוויה כללית חיובית יותר עבור העובדים. התחומים שבהם ניתן ליישם זאת כוללים יצירת סביבת עבודה תומכת, חיזוק הצלחות קטנות והקדשת זמן לפעילויות המקדמות שיח פתוח בין העובדים למנהלים.
מחקר מ-Positive Psychology Center גם הראה כי צוותים העובדים באווירה חיובית חווים ביצועים גבוהים יותר (31%) ומייצרים 37% יותר מכירות בהשוואה לצוותים בסביבות עבודה רגילות.
4. פיתוח כישורים של מנהיגות רגשית
מנהיגות רגשית כוללת יכולת להבין, לנהל ולהגיב לרגשות של עצמך ושל אחרים. מנהיגים המזהים את רגשות העובדים שלהם יכולים לתמוך בהם במצבים מאתגרים ולחזק את המוטיבציה שלהם. מחקר שפורסם ב-Journal of Applied Psychology הראה כי חברות בהן מנהיגים מפגינים כישורי מנהיגות רגשית נהנות מרמות מעורבות גבוהות פי חמישה לעומת עמיתים בסביבות עבודה אחרות.
תמונה חיה לכך ניתן לראות במנכ"ל של מוסד חינוכי שהרגיש ירידה במורל המורים. הוא ערך פגישות אישיות ושוחח על התחושות שלהם, ובזמן זה הציע פתרונות כמו טיולי שטח שיאפשרו להם להירגע ולחדש אנרגיות. התוצאה הייתה עלייה במורל וצמיחה של 15% במספר התלמידים המתקבלים ללימודים.
5. שיפור תהליכי קבלת ההחלטות
מנהיגים שואפים לבצע החלטות מושכלות שיכולות להשפיע על עתיד הארגון. הבנת המניעים הפנימיים של כל הגורמים המעורבים יכולה לשפר את איכות ההחלטות המתקבלות. תובנות פסיכולוגיות מסייעות למנוע הטיות קוגניטיביות שמובילות להחלטות מהירות מדי או לשיפוט מוטעה.
כדוגמה מתאימה, במקרה של חברה טכנולוגית, המנכ"ל השכיל לשלב מודלים פסיכולוגיים בכדי להבין את ההשפעה של שיקולים רגשיים על החלטות הצוות. הוא יזם סדנאות לשיפור החשיבה הביקורתית, דבר שגרם לירידה של 40% בכשלים בתהליכי קבלת ההחלטות.
6. הכשרות והכנה לשינויים בתודעה הארגונית
מנהיגים רבים מבינים שהשינויים הם חלק בלתי נפרד מהמציאות העסקית ומחויבים להכין את הצוותים שלהם לקבלם. הכשרה על התמודדות עם שינויים תודעתיים מעודדת את העובדים להסתגל לגישות חדשות ולשיטות עבודה שונות, ובכך יכולה להוות כלי חיוני עבור המנהיגות. העלאת המודעות לשינויים בציפיות ובדרישות עשויה להוביל לארגון גמיש יותר.
מחקר שנערך ב-Leadership Quarterly מצא כי ארגונים שיצרו הכשרות פרואקטיביות במהלך שינויים עברו ליזמה וחדשנות יותר מחד
7. חיזוק צוותי העבודה באמצעות אסטרטגיות פסיכולוגיות
כחלק מתהליך הפיתוח הארגוני, מנהיגים צריכים לחזק צוותי עבודה על מנת שיוכלו לעבוד בשיתוף פעולה אמיתי. דיאלוג ותקשורת ברורים הם כלים רבי עוצמה בהגברת השיתופיות בארגון. קיימת חשיבות רבה לקידום שיח שווה בין העובדים, שמתחייב לתמוך בפרויקטים קבוצתיים ולחזק את האמונה המשותפת במטרות הארגון.
ברקע לכך, מחקר מאוניברסיטת ייל מצא כי צוותים העובדים בסביבות שוויוניות חווים תחושת שייכות גבוהה יותר, מה שמוביל לשיפור ביכולות הצוות ובמוטיבציה הכללית.
סיכום
במהלך השנים האחרונות, התגלה כי מנהיגים מצליחים מנצלים את הכוחות של הפסיכולוגיה לא רק על מנת לשפר את המנגנונים העסקיים אלא גם על מנת ליצור סביבות עבודה מועילות וחיוביות. על ידי שימוש באסטרטגיות של בניית אמון, הכנה לשינויים, קידום פסיכולוגיה חיובית, פיתוח כישורים של מנהיגות רגשית ושיפור תהליכי קבלת החלטות, הם יכולים להצעיד את הארגון קדימה ולזכות בהצלחה עסקית בבחינות שונות. זיהוי ויישום עקרונות וכיוונים אלו עשויים להוות את ההבדל בין הצלחה ממושכת למינימליזם בעבודה.